Amikor a menedzsment maga sem biztos benne, hogy pontosan milyen problémák miatt nem mennek úgy a dolgok ahogyan elképzelik, akkor érdemes külső segítséget kérni, olyan szakemberek bevonásával, akiknek erre megvannak a jól bevált módszereik.
Ebben a szakaszban - tapasztalataink szerint - leginkább a coaching eszköztárára építve lehet felmérni a dolgok hátterét és a megfelelő emberekkel folytatott egyéni beszélgetéseket követően eljutni oda, hogy tisztábban lássunk, közösen meg tudjuk fogalmazni, kijelölni az elérendő célokat.
Ha a helyzet bonyolult, netán átlakulás előtt/után/közben van a szervezet, vagy esetleg túl sok a játszma, vagy az emberi viselkedésmódok és a viszonyok összetettek, akkor több módszer, eszköztár van a tarsolyunkban, amelyek közül az ügyfélre szabottan, esetenként vele egyeztetve kiválasztjuk azt, amit legcélravezetőbbnek tartunk.
Egy vállalkozás, cég esetében a pontos helyzetfelmérés szükségessé teszi, hogy jobban belelássunk a cég életébe, szervezeti felépítésbe, kapcsolatrendszereibe, a napi működésbe, különösképpen azokba, amiket az ügyfél maga is megemlített, érzékeltetett, mint problémaforrást.
Az alkalmazott módszerek kiválasztása - a mi javaslatainkon túl - elsősorban az ügyfél nyitottságának, elvárásainak, eddigi tapasztalatainak, illetve üzleti kultúrájának, érettségének a függvénye. Természetesen egészen más módon lehet elkezdeni dolgozni egy olyan céggel, ahol már vannak hagyományai a coachingnak és a szervezetfejlesztés különféle korszerű eszközeinek és máshogy ott, ahol még most kezdik kipróbálni, mit is adhat hozzá a cég teljesítményéhez egy ilyen jellegű folyamat.
A legfontosabb, hogy bizalmat tudjunk kelteni a potenciális megrendelőkben, illetve később, a coaching-ban résztvevő kollégákban. Nem működhet úgy jól egy coaching fejlesztés, ha maga a vezető nem hisz benne, ő ki akarja vonni magát alóla.
Éppen ezért is valljuk, hogy a vállalati munkák egyik legelső feladata az, hogy a rendszerelmélet alapjait együtt, a vezetőkkel együttműködve tudatosítsuk, beszéljük át, mennyire érvényesülhetnek az adott szervezetnél.
Csak olyan megbízást vállalunk el, amit reálisan el is tudunk végezni.